Kontigo Care

Sveriges riksdag jämställer spelberoende med alkoholism och drogberoende

2017-06-21 08:30
Kontigo Care AB (publ) (?Kontigo? och/eller ?Bolaget?) uppmärksammar idag det viktiga beslut som fattades av Sveriges riksdag igår, den 20 juni 2017, om en ändring av den svenska socialtjänstlagen, vilket jämställer spelberoende med alkoholism och drogberoende. Beslutet innebär att de svenska kommunerna från och med den 1 januari 2018 till skillnad från tidigare kommer få ansvar för att förebygga spelmissbruk på motsvarande omfattande sätt som de idag har ett ansvar för att motverka alkohol- och drogmissbruk. Även inom sjukvården ska spelberoende jämställas med andra beroenden.

?

För ytterligare information:

Kontakta pr-ansvarig

E-post: pr@kontigocare.com

Kontigo Care AB grundades 2013 i Uppsala och har som målsättningen att förbättra folkhälsan runt sjukdomen alkoholism genom innovativa system i segmentet för alkoholrelaterad beroendevård inom mobile health. Bolaget börjar i Sverige men har ambitionen att följa sjukdomen ut i världen med förhoppningen att kunna bygga ett globalt företag med god intjäningsförmåga samtidigt som liv kan räddas, återfall kan förutses och vården effektiviseras. Bolaget har som målsättning att noteras på First North i juni 2015.